צור קשר

הידעתם…? הקלסיקות של הרהיטים

כל סיור שלי בחנויות, אני מבינה ורואה שחלק ניכר מהפריטים המוצעים היום לצרכן הם למעשה גרסה מודרנית של אייקונים מכמה עשורים אחורה. חשבתי שיהיה נחמד להפגיש אתכם עם כמה מהאייקונים החשובים ביותר, ומי עומד מאחוריהם.

ג'ינס ליוויס 501 מכירים? מכירים. על נעלי אולסטאר שמעתם? בוודאי. את הלוגו של קוקה קולה תזהו גם ממרחק קילומטר ועל הדפסי הפופ של אנדי וורהול אפילו הילדים שלכם כבר יודעים להצביע במוזיאון . אתם יכולים להוסיף לרשימה גם אופנועי הארלי דייוידסון, בקבוק בושם של שאנל וקופסאות תכשיטים ירקרקות של טיפאני ויש עוד המון – כולם חולקים את התכונה המשותפת הנקראת בפשטות "קלאסיקה". לנו זה נראה די מובן מאליו, אבל הפריטים עצמם עושים דרך ארוכה ומפרכת עד שהם נמצאים ראויים להיכנס לפנתאון הקלאסיקות ובאמת לא כל פריט עיצוב זוכה לכבוד המלכים הזה ולחיי נצח.

כמובן שגם בתחום עיצוב הבית-רהיטים, אביזרים, טקסטיל, גופי תאורה וכו – לפריטי עיצוב אייקוניים יש מקום של כבוד. איך פריט כזה או אחר הופך אייקוני, תשאלו? והאם ניתן לדעת שכך יקרה? התשובה מאד פשוטה – הזמן והצרכנים עושים את שלהם. נדרשים לרוב כמה עשורים עד שניתן להכריז שכורסא, שולחן או מנורה הם קלאסיים. בדרך כלל מדובר בשילוב של תכונות מצוינות כמו עיצוב מעניין וחדשני בשעתו, פרקטיות ושימושיות, אופנתיות והמוני צרכנים מרוצים.

את כיסאות איימס אתם בטוח מכירים: הכיסאות הכה פופולאריים עם מושב הפלסטיק ורגלי העץ או המתכת המוצלבות. הם מגיעים בהמון צבעים , אפילו בגרסה חמודה וקטנה לילדים , והם נחשבים לאחד הפריטים הכי מוכרים ופופולאריים בתולדות העיצוב המודרני . מעצבי הכיסאות, צ'ארלס וריי איימס היו זוג נשוי , שחיו ופעלו בקליפורניה באמצע המאה הקודמת ועסקו באדריכלות, עיצוב ואמנות. צ'ארלס התעניין במיוחד בטכנולוגיות חדשות ובעבודה עם פלסטיק, פיברגלס ומתכות שונות, ולאורך שנים רבות שיתף פעולה עם החברה הענקית לייצור רהיטים משרדיים "הרמן מילר". את "כיסאות איימס", המגיעים בווריאציות רבות (ככורסאות, כיסאות בר, מושבים בעלי משענת יד ועוד) עיצבו לראשונה לתחרות שערך המוזיאון לאומנות מודרנית בניו יורק בשנת 1948 תחת הכותרת "ריהוט במחיר זול". מושב הפיברגלס הצבעוני המגיע כמקשה אחת ורגלי המתכת הניתנות להחלפה בקלות, הפכו את הכיסא לסוס מנצח ולמה שהוא היום – אחד המושבים האהובים והנוחים ביותר. מה רבים לא יודעים על בני הזוג איימס זה שלפני שהקימו את הסטודיו המצליח לעיצוב, ניהלו השניים בית ספר ל…ליצנות!!

1365695600-84863200

כסא פופלארי של צ'ארלס וריי איימס מתוך: cultfurniture.com

כסא של צ'ארלס וריי אימס

אפילו יש גרסה מוקטנית לילדים,  מתוך:  www.itemsgallery.co.il

fauteuil-eames

כסאות של איימס בפינת אוכל מתוך: http://blog.designfolia.com/

 

את הפיכתו לאחד החומרים הנפוצים והשכיחים ביותר בעולם הריהוט, חייב הפלסטיק לא מעט ל"כיסא פאנטון", המושב המדמה צורת אדם יושב, שעיצב הדני ורנר פאנטון 1960 ושנחשב בזמנו לפורץ דרך של ממש. באותה תקופה מעצבי רהיטים, ובדנמרק בפרט, היו עסוקים בחיפוש פתרונות פונקציונאליים ובעלי קווים פשוטים ונקיים, והנה בא לו המעצב פאנטון ומחליט להשתעשע, מתכנן ומייצר פריט הנראה יותר כמו פסל מאשר כיסא ועוד עושה זאת בחומר חדש ובצבעים ססגוניים! לא פלא שעבודתו של פאנטון מיד משכה תשומת לב (מי לא אוהב סנסציות?) ובשנת 1968 אף זכו הכיסא ומעצבו באחד הפרסים החשובים של עולם העיצוב דאז (AID ). כיסא פאנטון נחשב לפריט כה חשוב הרבה בשל העובדה שהיתה זו הפעם הראשונה שיוצר פריט מחתיכה אחת של פלסטיק – והשאר היסטוריה, כמו שאומרים.

791482832066f8fc0db828e847e0c692

כסא פאנטון, מתוך:http://www.wearemaven.co.uk/

 

אחד המושבים הכיפיים והנוחים ביותר שעוצבו אי פעם, כזה שרואים אותו וישר רוצים לזנק לתוכו הוא כיסא ה"ביצה", (egg chair ), שעיצב אחד המאסטרים של העיצוב המודרני בכלל ושל העיצוב הדני בפרט, ארנה יעקובסון, שהיה אגב, מורהו של ורנר פאנטון. במקור תוכנן ויוצר הכיסא עבור מלון רדיסון סאס בקופנהגן בשנת 1968, ובהמשך הפך למוצר פופלארי בעולם כולו, שזכה לוריאציות שונות ולא מעט חיקויים. צורתו העגלגלה והמחבקת ואופיו האינטימי הפכו אותו למתאים במיוחד ללאונג'ים ולכזה שמשתלב בהרמוניה מושלמת בסגנון העיצוב הפופי-סיקסטיזי, שבו צורות עגולות ורכות משחקות תפקיד מרכזי. דמיינו אותו ליד מנורת לבה…בול! עם זאת, כמו כל הרהיטים הקלאסיים, גם כיסא הביצה יודע להשתלב נהדר בסגנונות רבים ומגוונים , ודווקא השילובים האקלקטיים יוצרים חללים מעניינים, מקוריים ומעוצבים בסטייל.

0ba2a2d45190af44b1c13c3ac2a0d304

egg chair מתוך :http://www.designsponge.com/

ca171e15a78108ba85ec4a40d73a25e7

egg chair מתוך: http://www.bloglovin.com/

 

תגובה תתקבל בברכה
8 תגובות ל “הידעתם…? הקלסיקות של הרהיטים
תופרת חלומות

מאמר מרתק, מחכה להמשך. מאוד אוהבת שאופנות חוזרות על עצמן. ביחוד בריהוט. מה שפעם היה טעמי הייחודי הפך לנחלת הכלל הדוהר אל הרטרו.

רבקה מלמד

לא נראה לי שזה הסגנון של עידה. הסגנון שלך יותר רך, פסטלי , מואר, עדין ורומנטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן