צור קשר

איך בוחרים גופי תאורה לבית

מעוניינים לדעת איך בוחרים גופי תאורה לבית? בעמוד זה נלמד על פונקציונאליות מול דקורטיביות בגופי תאורה, כמה מתגים צריך ולאיזה חדר. כל זאת ועוד, במאמר זה.

תאורה נכונה מייצרת מטבח מואר ונעים

פונקציונאליות מול דקורטיביות

רק כאשר הנורה מתחילה להבהב בחדר העבודה שלי, ואני מבינה שעוד רגע היא נשרפת, אני לומדת להעריך מחדש את היכולות שלה. מה יותר חשוב מהאפשרויות שלכם: לראות, לבחון ולהסתכל? תאורה טובה מאפשרת לכם להתנהל בצורה תקינה, לקרוא, ליצור ולעבוד – לחיות בעצם. תנועה במרחב, התמצאות, תקשורת, אין פעולה כמעט שאתם עושים ללא שימוש באור, חוץ מלישון, אולי.

לעומת זאת, לתאורה יש תפקיד חשוב נוסף, שהוא לא פחות חשוב בעיני – עיצוב הבית (ההשוואה אולי מוגזמת, אבל מה לעשות שעיצוב פנים הוא חיוני בשבילי כמעט כמו הצורך לראות?!). תאורה נכונה יודעת היכן להצליל ואיפה להדגיש, מה נכון להסתיר ובמה כדאי להתמקד. מבחינתי בית שמעוצב חכם, יכיל תאורה יוצרת אווירה ותאורה שתוחמת.

אין גבול ליכולות שיש לתאורה טובה: להגדיל, להסוות, לספר ולתת זוהר, הכל לפי הרצון האישי שלכם. מהי תאורה נכונה לפי דעתי? זאת שלא מדלגת על אף פרמטר – שימושית, לא מבזבזת אנרגיה מיותרת ואחראית על עיצוב חלל יפהפה.

תאורה נכונה במטבח

"רק כאשר חשוך מספיק, יכול אדם לראות את הכוכבים"

(מרטין לותר קינג)

לפני שאני מתחילה להלל את נפלאות התאורה המלאכותית, עליכם לדעת כלל ראשון בתאורה: אין תחליף לאור הטבעי! כל תאורה אחרת רק מנסה לדמות את האפקט המושלם הטבוע בבריאה.

בשל כך אני ממליצה לכם קודם כל לראות מהם החוזקות של הדירה שלכם מבחינת חשיפה לאור שמש, והיכן התאורה הטבעית משתלבת בחדר ללא מגע יד אדם. שימו לב לשינויים בין שעה לחברתה, במשך כל שעות היממה. רק לאחר שמיפיתם את הבית, תוכלו לחשוב על גופי תאורה שישלימו את חסרון התאורה הטבעית במשך שעות היום.

שנדליר קלריסה, גדול ומרשים

שילוב גופי תאורה שונים בהתאם לחלל

גוף תאורה אלברטינה בפינת האוכל

לא מבזבזים אנרגיה

אתם לא מעוניינים לקבל את חשבון החשמל ולראות שחור בעיניים כתוצאה משימוש בתאורה שזוללת חשמל. כשאתם בוחרים תאורה, השתדלו לחפש את זאת שתהיה לכם החסכונית ביותר ותצרוך הכי פחות חשמל. תאורת לד בדר"כ תענה להגדרה הזו כיוון שהיא לא מבזבזת אנרגיה רבה. פיזור נכון של גופי תאורה, גם הוא חלק ממגמת חסכון, שבסוף החודש יצמצם את החיוב שלכם לחברת החשמל.

תאורה נכונה למטבח

גופי תאורה מעל שולחן מטבח המחובר לאי

מנורת קיר צמודה

גוף תאורה צמוד תקרה

ויהי אור – עיצוב הוא פונקציה של תאורה

אני חושבת שהדבר החשוב ביותר בעיצוב, הוא תאורה נכונה. לכו להסתובב קצת ביפו בלילה, גם למי שלא חובב עתיקות, המבנים המיושנים יראו לפתע כלקוחים מאגדה מפורסמת. קווי האור הדקים, משחקי הצללים – מישהו ישב וחשב איך להפוך סתם מבנה עתיק, לגן עדן עיצובי.

אני נזכרת גם שנסעתי פעם על הכביש בדרך להרצליה וחלפתי על פני מבנה נחמד למראה. כשפגשתי אותו בלילה, בנסיעה חזור, לא האמנתי, הוא היה משובץ כולו בפסי אור דקיקים שהדגישו את המתאר יוצא הדופן שלו, ושיוו לו מראה של יצירת אומנות מסעירה.

 

איך תאורה משרתת עיצוב?

תאורה יכולה לשקר את העיניים ולתת למוח שלנו לפרש חלל מסוים כגדול יותר משהוא במציאות. תאורה מוסווית תיתן אפקט מעניין כשל אור טבעי, לעומת זאת שימוש בגופי תאורה מעוצבים יכול להביא נגיעה עמוקה מאוד של אומנות לחדר. שנדלירים במראה עתיק כמו שנדליר אילונה ושנדליר סוזנה יתנו ביטוי חזק לרטרו ויאפשרו לאמירה היסטורית להתפזר בחלל.

גוף התאורה לורנזו קיים בשלל גוונים, אבל בכל צבע הוא ידמה בדקורטיביות הפשוטה שלו, רחוב תל אביבי טיפוסי של שנות ה-70. גוף תאורה מרובה מוקדים, נותן אשליה של תאורת במה, ומסוגל לפזר בו זמנית אור על כמה נקודות שונות. פס צבירה מרחף סטייטי 7 נורות, מצוין כדי שתוכלו לשלוח קרני אור למספר מקומות בחדר, הוא מחולל דרמה ויוצר בחלל אמירה מרגשת. כשאתם בוחרים גופי תאורה, התייחסו מלבד לצורה הפיזית שלהם, גם למשמעות הנלווית שתרחף בחלל.

בוקה מוניקה, גוף תאורה מרהיב ביופיו

לא מסתפקים במתג אחד

לפעמים לא תסתפקו במוקד שליטה יחיד על גוף התאורה, בחדר השינה למשל, תרצו מתג אחד בכניסה ומתג אחד מעל המיטה, כדי שלא ייווצר מצב שאתם מגששים בעיניים טרוטות היכן נמצא המתג (הי, איפה זה? עד אתמול הוא היה קבוע בקיר, לא יתכן שמתג הולך לאיבוד, נכון?). כשהמתג נמצא מעל המיטה אתם פשוט לוחצים עליו בקלילות ואור גדול מציף את החדר.

גם בחדר העבודה תרצו גישה נוחה ומהירה אל מוקד האור, תוכלו למצוא גופי תאורה בעלי רמות קרינת אור שונות, כך תוכלו לווסת לעצמכם את מידת האור הרצויה.

 

איך בוחרים תאורה לכל אזור בבית

איך בוחרים תאורה לסלון?

תוכלו לבחור במנורות צמודות קיר ונברשות, הן נותנות אמירה עיצובית בולטת ומשרתות את האווירה הרצויה. מנורות השקועות בתקרה, לעומתן, תעשינה עבודה שקטה יותר, הן תפצנה אור עם משמעות רבה, אבל תישארנה נחבאות אל הכלים.

גוף תאורה תלוי ומרשים בסלון

תאורה נכונה בסלון

איך בוחרים תאורה למטבח?

חשוב לבחור בתאורה שבעיקרה היא פונקציונאלית ומאפשרת פיזור רחב של תאורה, כשאתם מעצבים את המטבח לכו על קו חשיבה של תאורה כמה שיותר מינימליסטית. זהו הקו השולט במטבחים כיום.

גופי תאורה תלויים במטבח ובפינת האוכל

איך בוחרים תאורה לאמבטיה?

גוף תאורה מרכזי, צהוב וחם במיוחד ישרת את המטרות העיצוביות והשימושיות של האמבטיה. חשוב גם להאיר את המראה באור ממוקד המדמה אור יום, ומשדר בבואה מדויקת.

אור חם באמבטיה

שילוב גופי תאורה שונים באמבטיה

לצפייה בקטלוגים בקרו בחנות הבית של עידה.

תגובה תתקבל בברכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן